Placówki certyfikowane przez nasze stowarzyszenie to instytucje, które swoją pracę edukacyjno-terapeutyczną prowadzą zgodnie z podejściem relacyjno-rozwojowym. W praktyce oznacza to, że zespół terapeutyczny placówki kieruje się głównymi założeniami opisanymi w dokumencie „Podejście relacyjno-rozwojowe’ zamieszczonym na naszej stronie. W placówkach tych organizowane będą staże dla osób, które starają się o uzyskanie certyfikatu terapeuty relacyjno-rozwojowego, oraz wszystkich zainteresowanych pracą w tym nurcie.
Głównym celem Maltańskiego Centrum Pomocy jest zapewnienie małym dzieciom o zaburzonym rozwoju wysokiej jakości kompleksowej terapii oraz udzielenie wsparcia całej rodzinie. Centrum zajmuje się dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi, fizycznymi, sprzężonymi, wadami genetycznymi i autyzmem. Pomaga rodzicom, którym potrzebne jest wsparcie psychologiczne oraz pomoc w wychowywaniu i skutecznej stymulacji rozwoju dziecka. Za podstawę efektywnych oddziaływań terapeutycznych Centrum uznaje zbudowanie dobrej relacji z dzieckiem, aby poczuło się bezpieczne, rozumiane i zaangażowane w terapię.
Działania Fundacji FIONA skupiają się na szeroko rozumianym wsparciu osób w spektrum, w szczególności młodzieży i dorosłych, ich rodzin oraz najbliższego otoczenia. Naszymi celami są integracja, aktywizacja oraz przeciwdziałanie wykluczeniu osób niepełnosprawnych, osób w spektrum autyzmu i innych wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem z życia społecznego. Jesteśmy również aktywnie zaangażowani w proces kształtowania właściwego obrazu spektrum w przestrzeni społecznej.
Jednym z zadań, jakie sobie postawiliśmy jest również reintegracja społeczno-zawodowa dorosłych osób ze spektrum autyzmu, poprzez powołanie do życia i wsparcie rozwoju Spółdzielni Socjalnej FURIA, wdrażającej autorski model aktywizacji zawodowej osób z autyzmem. Pokazując potencjał i realne osiągnięcia pracujących osób z autyzmem, kształtujemy wizerunek osób ze spektrum autyzmu, pozbawiony krzywdzących i odstraszających stereotypów, oparty o fakty.
Główne cele naszej pracy to wspieranie rozwoju i maksymalne wykorzystywanie własnego potencjału każdego z podopiecznych w dążeniu do samodzielności oraz umiejętności podejmowania wyborów. Budując zespół nauczycieli i wychowawców, stawiamy przede wszystkim na otwartość na dziecko, ciepło wewnętrzne i chęć ustawicznego doskonalenia się. Nauczyciel jest przede wszystkim przewodnikiem wspierającym jego rozwój na wszystkich możliwych płaszczyznach.
Placówki w Dobrej i Porąbce mają jeden wspólny organ prowadzący i wspólne kierownictwo.
W pracowniach Warsztatu Terapii Zajęciowej „Krzemień” od wielu lat spotyka się grupa dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Głównym założeniem pracy jest indywidualne podejście do każdej osoby i uruchamianie drzemiącego w niej potencjału. Na dobór wykonywanego w Krzemieniu zajęcia, najistotniejszy wpływ mają posiadane przez uczestnika zdolności, a nie ograniczenia. Dlatego dla jednych uczestników największą szansą na osiąganie sukcesów jest nabywanie umiejętności zawodowych wymagających precyzji, a dla innych rozwój artystyczny, w którym oprócz talentu potrzeba jeszcze odrobiny wyobraźni i niekonwencjonalnych pomysłów.
Praca terapeutyczna w „Krzemieniu” koncentruje się przede wszystkim wokół wspierania w samodzielności i niezależności ludzi z niepełnosprawnością intelektualną. Tutaj doświadczają dorosłości, dowiadują się, że mogą być aktywni w różnych sferach życia i kreować własną rzeczywistość. Zachęcamy ich do uczestniczenia w życiu społecznym, towarzyszymy w nowych, jeszcze budzących lęk sytuacjach. Konsekwentnie nie wyręczamy lecz podążamy za osobą, gotowi odpowiadać na pytania, które stawia sobie sama.
Placówka prowadzona jest przez Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Pruszczu Gdańskim. To niepubliczna, specjalistyczna placówka edukacyjna, w której od 2002 r. obowiązek szkolny realizują dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (od 3 do 25 roku życia) i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym i umiarkowanym ze sprzężeniami (od 3 do 24 roku życia)..
Kadra OREW przygotowana jest do pracy z uczniem – niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu głębokim oraz umiarkowanym i znacznym z współwystępującymi zaburzeniami rozwojowymi, tj. niepełnosprawnością ruchową, zaburzeniami narządów zmysłów, m.in. wzroku, słuchu, autyzmem i zespołami genetycznymi.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców naszych uczniów, prowadzimy:
Celem pracy ORW w Szklanej jest stworzenie dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami i autyzmem optymalnie korzystnych warunków dla prawidłowego rozwoju umysłowego, emocjonalnego i fizycznego ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne możliwości, po przez:
Aleja Kasztanowa 4A
30-227 Kraków
biuro@relacyjno-rozwojowi.pl